Extra ergernissen

Als eigenaar van een asbestwoning hangt je een flinke operatie boven het hoofd. Maar naast de bekende dingen als het regelen van de sanering en het financieren ervan doemen er steeds meer andere problemen op, die het allemaal extra vervelend maken. Zo is er de verzekerbaarheid, die steeds verder beperkt wordt. Er zal maar brand ontstaan en de verzekeraar geeft niet thuis ...

Een kwestie, waar ik onlangs mee geconfronteerd werd, heeft als basis: de eigenaar van een zaak (woning, grond) is verantwoordelijk voor het verwijderen van asbest, als dat bij hem wordt aangetroffen. Dat is wettelijk vastgelegd. Dus ook als je niets met de oorzaak van die asbest te maken hebt (bv. als het bij een brand elders is komen aanwaaien) ben je verantwoordelijk voor de verwijdering en de kosten daarvan.

De gevonden scherven

Nu het voorval. Stedin is in mijn woongebied netbeheerder voor gas en elektriciteit. Zij onderhouden de infrastructuur, en dat betekent in dit geval dat de huisaansluitingen van het gasnet moeten worden vervangen. Daarvoor wordt gegraven tussen de hoofdleiding en de huisaansluiting om de te vervangen delen bloot te leggen. Bij graafwerkzaamheden bij mijn woning worden een paar scherven in de grond aangetroffen, die worden geïnterpreteerd als asbesthoudend. Dat is heel goed mogelijk, want de woningen hebben Eternit leien als dak- en gevelbedekking en zo'n lei kan bij de bouw zijn gebroken en stukken ervan in de grond terecht gekomen. De graafwerkzaamheden worden meteen stilgelegd, de medewerkers mogen niet verder graven, want 'Asbest!'. De woningeigenaar krijgt de scherven overhandigd (dat wel) en wordt verteld dat hij zelf het gat maar moet afgraven, waarop de medewerkers vertrekken.

Zoals hierboven al stond: als eigenaar ben je verantwoordelijk. Stedin heeft het recht zijn medewerkers zo te instrueren. Maar of Stedin de plicht heeft om zo te handelen is de vraag. Of de feitelijke risico's van die paar scherfjes zo'n rigoureuze stap vereisen is twijfelachtig. Uiteindelijk werken de Stedin-medewerkers weken lang tussen tienduizenden Eternit leien op de woningen, die volgens onze overheid steeds meer vezels in het milieu brengen. Om niet te spreken van de bewoners, die hier hun hele leven doorbrengen. Hoeveel extra gezondheidsschade valt van die paar scherfjes te verwachten waar die arme Stedin medewerkers tegen beschermd moeten worden?

Dit is duidelijk een situatie, zoals die door de werkgroep 'Laten we eindelijk normaal doen over asbest' aan de kaak wordt gesteld. Zodra het woord 'asbest' opduikt schiet iedereen in een kramp. Stedin - en zij niet alleen - verbiedt zijn medewerkers om verder te werken als alleen maar een asbestverdacht voorwerp opduikt om aanspraken over gezondheidsproblemen, over desnoods tientallen jaren, te voorkomen. Dat ze daarmee hun klanten nu in grote problemen brengen is verder niet belangrijk. Alsof je je auto een servicebeurt wilt laten geven, en de garage zegt: "Haal eerst zelf de motor maar uit elkaar". In zo'n geval stap je natuurlijk meteen naar een andere garage. Maar helaas is dat in het geval van een netbeheerde niet mogelijk. Dat is een monopolist. Juist om die reden kan een dergelijke klantonvriendelijke houding gewoon niet.

Wat is hier de oplossing? Die is er niet. Dat wil zeggen, ik zal zelf de schep ter hand moeten nemen of een bedrijf vinden die dat wil doen. Anders wordt mijn gas afgesloten, is me al verteld. De kosten? Die zijn voor mij.

Rob Ekkers